Specustawa „sądowa”
Mamy rządową tarczę gospodarczą do walki ze skutkami #koronawirus, mamy pomoc ZUS dla przedsiębiorców. I wreszcie mamy – ujawniony 19 marca przez Ministerstwo Sprawiedliwości – projekt specustawy sądowej dotyczącej skutków pandemii #koronawirus.
Wg Ministerstwa ma to być ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Projekt specustawy przewiduje wstrzymanie nierozpoczętego i zawieszenie rozpoczętego biegu:
- terminów przewidzianych przepisami prawa cywilnego, od zachowania których jest uzależnione udzielenie ochrony prawnej przed sądem;
- terminów przedawnienia karalności czynu oraz przedawnienia wykonania kary w sprawach o przestępstwa, przestępstwa i wykroczenia skarbowe oraz w sprawach o wykroczenia;
- terminów procesowych i sądowych w postępowaniach sądowych, w tym sądowoadministracyjnych, postępowaniach egzekucyjnych, karnych, karno-skarbowych, w sprawach o wykroczenia, administracyjnych, egzekucyjnych w administracji i innych.
Należy oczekiwać wejścia w życie tej specustawy w najbliższym czasie.
Natomiast dzisiaj, jakie przedsiębiorca ma środki prawne w sądach do zawieszania biegu terminów sądowych w nadzwyczajnych sytuacjach?
Podstawowym przepisem w tym zakresie jest art. 173 kodeksu postępowania cywilnego (KPC). Zgodnie z nim postępowanie sądowe ulega zawieszeniu z mocy prawa w razie zaprzestania czynności przez sąd wskutek siły wyższej. Oznacza to, iż sąd nie musi wydawać żadnego postanowienia a terminy sądowe nie biegną i zaczynają biec dopiero z chwilą podjęcia postępowania. Sąd nie podejmuje wtedy żadnych czynności za wyjątkiem tych, które mają na celu zabezpieczenie powództwa lub dowodu w sprawie. Czynności stron nie wywołują w czasie zawieszenia żadnych skutków. Konsekwencją zawieszenia postępowań wskutek siły wyższej będzie też podjęcie ich przez sąd z urzędu czyli bez inicjatywy stron.
W polskim porządku prawnym brak definicji siły wyższej. Zatem wydaje się konieczne określenie przez specustawę dotyczącą #koronawirus zagrożenie tym nim jako siłę wyższą.
Wprawdzie mamy ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z 13 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Polski stanu zagrożenia epidemicznego (Dz.U.poz.433) od 14 marca stanu zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami #koronawirus. Ale czy określa ono zagrożenie #koronawirus jako siłę wyższą ? Nie, stąd problemy interpretacyjne czy terminy sądowe od 14 marca zostały zawieszone. Wprawdzie zarządzeniem prezesów większości sądów w Polsce odwołano w okresie od 13 do 31 marca rozprawy, za wyjątkiem spraw pilnych (aresztowych, dotyczących władzy rodzicielskiej, osób z zaburzeniami psychicznymi, dotyczących przeciwdziałania przemocy w rodzinie, Europejskiego Nakazu Aresztowania i przesłuchania osób w trybie zabezpieczenia dowodu), ale nie ma pewności czy płyną nadal terminy sądowe dotyczące np. środków zaskarżania, itp.
Stąd tak ważne jest wprowadzenie ustawowej definicji skutków pandemii #koronawirus jako stanu siły wyższej.
Kancelaria Żyglicka i Wspólnicy będzie na bieżąco informować o wprowadzanych nowelizacjach. Pod adresem www.kpr.pl dostępne są opracowania o pomocy, jaką przedsiębiorcy i kredytobiorcy mogą uzyskać w związku z pandemią #koronawirus.
Aktualizacja 20.03.2020 r.
Powiązane wpisy
Twoje prawo jazdy straciło ważność? Ty możesz stracić miliony
Twoje prawo jazdy straciło ważność? Ty możesz stracić milionyCzy mogę powołać się na ochronę sygnalistów pomimo niewdrożenia dyrektywy przez polski rząd?
Czy mogę powołać się na ochronę sygnalistów pomimo niewdrożenia dyrektywy przez polski rząd?Babciowe- czy faktycznie przyczynia się do aktywizacji kobiet na rynku pracy?
Babciowe- czy faktycznie przyczynia się do aktywizacji kobiet na rynku pracy?